CHP Gaziantep Milletvekili İrfan Kaplan, motosikletli kuryelerin sorunları TBMM gündemine taşıdı. Çalışma, Sosyal Hizmetler ve Aile Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk’un cevaplaması istemiyle yazılı soru önergesi veren Milletvekili Kaplan, lojistik gibi farklı sektörlerde çalışan kuryelerin firmalar tarafından tüketicinin/müşterinin gözünü boyamak için yaptıkları “kampanyaların” kuryelerin can ve mal kaybına neden olduğunu vurguladı. Yasal düzenlemelerle, sağlıklı çalışma şartlarının düzenlenmesi gerektiğini vurgulayan Kaplan, motosikletli kuryelerin de “Tehlikeli Meslek” grubuna dâhil edilmesinin elzem olduğunu belirtti.

Milletvekili Kaplan, motosikletli kuryelerin, yaklaşık 30 yıldır ülkemizde gıda,
lojistik gibi farklı sektörlerde evrak takip elemanı, ofis elemanı, getir götür
elemanı pozisyonlarında hizmet verdiğini ifade ederken zor şartlar altında
mesleklerini sürdürdüklerini belirtti.

30 DAKİKA KAMPANYALARI CAN ALIYOR!
Kaplan, “Zor şartlar altında işlerini icra etmeye çalışan bu mesleğin çalışanları,
trafikte yok sayılmak, yetersiz maaş gibi sorunlarının yanında fast-food firmaları
tarafından sıkça uygulanan siparişin “30 dakikada” içinde müşteriye ulaşmaması
durumunda müşteriden ücret alınmamasını kapsayan kampanyalar sebebiyle
işverenleri tarafından hız yapmak; hatta trafik kurallarını ihlal etmek durumunda
bırakılmaktadır. Sipariş, vaat edilen sürede müşteriye ulaşmadığı takdirde ve
müşteri de ücret vermediğinde, iş yeri sahipleri sipariş ücretini kuryenin
maaşından ya da yevmiyesinden kesmektedir. Bu maliyete maruz kalmamak için
motosikletli kuryenin hız yapması durumunda olası bir trafik kazasının maliyeti
de yine kurye tarafından karşılanmaktadır” dedi.

OTOYOL VE KÖPRÜ GEÇİŞ ÜCRETLERİ ÇOK YÜKSEK
Kaplan, “Motosikletli kuryeler işlerini güvenli bir şekilde yapmaları için gerekli
olan korucu kıyafetlerin temini veya motosikletlerin bakım ve yenilenmesi gibi
maliyetli ihtiyaçları karşılayamamaktadırlar. Ayrıca, otoyol ve köprü geçiş
ücretlerinden dolayı mağdur olan motosikletli kuryeler, HGS kullanmalarına
rağmen her yıl adreslerine gönderilen sistem hatalarından kaynaklı geçişleri
tekrar düzeltmek için iş gücü ve zaman kaybı yaşamaktadırlar. Motosikletler,

otomobiller gibi vergi ceza ve tüm haklara sahip iken motosikletler ile ilgili bir
otopark çalışması bulunmamaktadır. Bu sebepten motosiklet sürücüleri haksız
cezalara maruz kalmaktadır” diye ifade etti.

BAKAN SELÇUK’A SORULAR:
1. Türkiye’de kayıtlı motosikletli kurye sayısı kaçtır? Bölgelere dağılımı nasıldır?
2. Son 5 yılda, kaç motosikletli kurye trafik kazası geçirmiştir? Ölümlü ve
yaralanmalı kaza sayısı kaçtır?
3. Bakanlığınızca, motosikletli kuryelere uygulanan zaman sınırlamasının sebep
olduğu, trafiği ve kuryeyi hayati tehlikeye sokacak baskıların bitirilmesi ve
motosikletli kuryelere mal edilen masrafların düzenlenmesine yönelik
çalışanların işverenleri karşısındaki mağduriyetini sonlandıracak bir çalışmanız
var mıdır? Ya da böyle bir çalışma yapılması planlanmakta mıdır?
4. Otoyol ve köprü geçiş ücretleri ile ilgili motosikletli kuryelerin gelirlerinin
dikkate alındığı bir mevcut bir düzenleme var mıdır? Mevcut bir düzenleme yoksa
bu konuda herhangi bir düzenleme yapılacak mıdır?
5. Motosikletli kuryelerin olası trafik kazalarını daha az hasarla atlatmasına
yardımcı olan Motosiklet botu, koruyucu kıyafet ve kask gibi ekipmanlara
uygulanan gümrük vergisinin düşürülmesine yönelik bir çalışmanız var mıdır?
6. Motosikletli sürücüler için otopark eksikliğinin giderilmesine yönelik bir
çalışmanız var mı?
7. Motosikletli kuryelik mesleğinin ”Tehlikeli Meslek” grubuna dâhil edilmesi
konusunda bir çalışmanız var mıdır? Yoksa dâhil edilmesi ile ilgili çalışmalarınız
nelerdir?

omedyam.com