Evet başlıkta yazılanı doğru okudunuz. B sınıfı ehliyetle arabanın kullanımının bu kadar olumsuz olduğu ülkemizde, eğitimin özellikle trafikte sürüş yapma eğitiminin bu kadar yetersiz olduğu yerde kaza ve ölüm sayıları artar. İstatiksel verilere bakabilirsiniz, motosiklet kazalarının hangi yaş aralıklarında ne kadar çok olduğunu görmek hiç te zor değil.

Pandemi ile birlikte devleşen paket servis ve kurye sektöründe İstanbul da ocak ayı trafik motosiklet kazası 9600. Şubat ayında Sayın Valimizle Avrasya tünelinin açılması için yaptığımız toplantıda kendisi dile getirmişti. Ve bu kaza rakamının %85 i paket servis sektörü ile ilgili kazalardı.
Malum olan bir sürü kaza videosunda görüyoruz. Tersten gelen, kırmızıda geçen, kaldırımda yada üst geçitten geçen daha da abartayım ara sokakta çok hızlı gidip başka kuryeye çarpan paket servis yada uygulama kuryeleri. Bunu etrafınıza baktığınızda fazla fazla görebilirsiniz. Tabi konu ehliyetten nasılda buralara geldi ona bakalım.

Ülkemizde ehliyet yeterliliği tam bir muamma. Motosiklet hariç bütün araçlarda gösterilen hassasiyet inanın takdir edilecek kadar güzel. Ancak iş motosiklete gelince bir lakaytlık, bir umurum da olmayan uydurma kuralcılıklar inanın diz boyundan fazla. Motosiklet ehliyetinin verilmesi dahi bu kadar laçka iken, ehliyet olmadan trafiğe çıkmaya izin verilmesi trafikte dengede duramayan bir sürü problemi ortaya çıkarmaz mı?

Dahası eğitimlerde hocaların “hakimiyet, kontra, dengeli sürüş, emniyet balonu” gibi terimleri artistlik için anlatmadığına eminim. Ve dahası hocalara eğitim için saatlik ücreti vermeyip hocaların videolarını seyredip sonra kendi videolarını çeken onlarca sözüm ona sürücü örnekleri de her geçen gün artıyor.

Scooter ların bile bir ehliyete bağlanması önerileceği yerde elektrikli moped lerin artması ve bırakın B yi ehliyetsiz kullanılması bu kadar ayyuka çıkmışken, seyrettiğimiz kazalarda hem bu araçlara çarpanları görüyoruz. Ama ben motor sürerken otobüsün önünden fırlayıp bana kafadan çarpan ehliyetsiz, kasksız, parmak arası terlik li Scooter kullanıcısı sadece bir tane değil.

Motosiklet 125 cc olduğunda yaklaşık 10 beygir civarında güç üretir. 10 beygir , yani 10 at. Yani 5 cm lik gaz telini çektiğinizde 10 tane at sizin altınızdaki iki tekerlekli aracı ileri doğru hızlandırır. Halbuki siz daha bisiklete bile binmemişsiniz. Yahu ben arabayı da ehliyetsiz kullanıyorum, motorda B yi ne yapayım diyen binlerce katil adayını unutmayalım.

Ehliyet , her ne kadar eğitimi yetersiz olsa da size sınavda 6km trafikte sürüş yapmanızı ve bunu has bel kader kask, eldiven dirseklikle yapmanızı sağlıyor. Ve ıo seviyeye gelmeniz için bir kaç saat kapalı ve trafiğe açık alanda sürmenize imkan veriyor. Hiç hiç değilse bir 50 km sürüş kariyeri ile bu işe başlamış oluyorsunuz.

Eee, yağmurda yada rengi değişen asfaltta nasıl kullanması gerektiğini bilmeyen B ehliyetli motorcu nasıl olacak.
Yada vi,deolarda gördüm, sözüm ona bir vlog çu ( Allah’ım sen bunları sektörümüzden koru) “araba alamıyoruz motor alırız, pikniklere gideriz, doğayı dolaşırız lay lay lom!” diye video çekiyor.

adı 50 kendisi 80 cc olan oynamış motorlar varken, daha trafik memuru motosikletin hangi ehliyetle kullanıldığını bilmez iken bu karar sektördeki motosiklet sayısını arttırmaktan daha çok kaza ve ölüm sayısını arttırır.
Scooter kiralayanların bedavadan motosiklet kiralamasının önünü açar. sokak arasında oynamaya hasret çocukların saklambacına, tek kale maçına kan doğrar.
zaten her isteyenin yapabildiği mesleğimize deneyimi, yetisi olmayan yeni yetmeleri ekler. Otoyol da B’ li 125 e çarpmamak için kaza yapan araçların sayısını katlar.

Bu iş sektöre hiç bir katkı vermez. Dahası zarar verir.
En zoruma giden se bırak motosiklet geçmişi 3-5bin km olan vlogçuları, sektörün en ileri gelenleri bile bu işe olur diyorlar.
Sanki dün onlar buna karşı çıkmaz iken.

 

Ergün Pedük