Pandemi dönemi ile birlikte zaten yukarı yönlü ivmelenen paket servis sektörü yegane meslek olma yönünde ilerliyor. Neredeyse 30 yıldır ülkemizde faaliyet gösteren bu sektörün, özellikle gündem olduğu bu dönemde herkes tarafından konuşuluyor olması aslında bizi mutlu ediyor. Mutsuz olduğumuz konu ise konunun yeterince bilinmemesidir.

TMMOB Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi bir yazılı açıklama yapmış.( Kaynak ). Bu açıklamada kurye kazalarının sebeplerini denetimsizlik ve ihmaller olarak gayet güzel başlıklandırmışlar. Konuya tam hakim olmadıklarından kulaktan duyduklarını yorumlamışlar, sağolsunlar.

Gerçi kimse konunun içeriğini bilmiyor, ama okadar basit görüyolarki herkesin bu konuda engin fikirleri hasıl oluyor. Hayatında bisiklet kullanmamış olanların yorumları ise bizi derinden yaralıyor.

Bazı bilinmeyenlere yada yanlış bilinenlere açıklık getirelim. Öncelikle Paket Servis Elemanı ile Motosikletli Kurye aynı kişiler değildir. Motosikletli Kurye detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.

Paket servis elemanı belirli bir alan içerisinde (örn.5 km) çapında bir alanda daha çok soğuyabilir gıda sektörüne çalışan yani yemek siparişlerini teslim eden kişilere denir. Bu sebeble birden çok mağaza açarak bölgelerini dağıtmaktadırlar. Bu bölgelere görede yeterli elaman istihdam etmektedirler. Mesafe yakın olması sebebiyle her elaman bir siparişi alır ve alanı içerisinde ki mesafeye en kısa sürede götürüp teslim eder. Bu işlem sırasında yolda durmazsa, seyir halinde kaskına telefonu sokuşturup konuşmazsa, kurallara ve hız limtlerine uyarsa ve en önemlisi kaza yapmazsa hiçbir sipariş geç kalmaz.

Paket servis elamanı deyip küçük görmezseniz, bu sektörde çalışan profesyonel arkadaşların ne sık sık kaza yaptığını, ne hava şartlarından şikayet ettiklerini nede işletmenin olumsuz davranışlarından etkilendiklerini görebilirsiniz.

Şunuda açıkça belirtelim. Paket serviste süreli teslimat olayı bir kurumsal markanın reklam malzemesi olarak hayatımıza girdiğinde 90 yılların sonlarıydı. Yine aynı firma bu süre taahüdünü verirken herhangi bir gecikmede siparişin bedelini asla paket servis elemanından kesmemekteydi. Hatta eğitimlerinde 30 dakikayı şöyle anlatırlardı.

Telefon ile sipariş geldiğinde süre başlar, imalat tezgahı ekranında görünmesiyle sipariş hazırlanır ve 5 ila 7 dakikada fırına girer, 6 dakika da fırından çıkar, 3 dakika paketleme ve paket servis elemanının hazırlanıp çıkması ile 16 dakikada dükkanı terkeder. Oyalanmadan gideceği noktaya ilerleyen paket servis elemanı kalan 14 dakikada teslimat bölgesinde paketi teslim edip dükkana geri döner. Bu alan asla bu süre içerisinde ulaşılamacak bir yer değildir. Eğer bölgenin dışına sipariş gidecekse mutlaka müşteriye telefonda sipariş sırasında bildirilir. Elamanda vaktinde getirdiği paketini dogru sunumla teslim ederse güzel bir bahşişi de alır ki en doğal hakkıdır.

Şimdi kurala uymadan ilerleyelim. Aynı yönde diye iki farklı siparişi teslim etmeye kalkarsa eleman haliyle birinden biri geç kalacaktır.

Ha o dönemde tabiki dakika hesabı yapıp bedavaya tüketim yapmak için fırsat kollayanlar yokmuydu, mutlaka vardı. Allah tan bedava taahhüdü 2000 li yılların ortası gibi kalktıda fırsatçıların emelleri boşa çıktı. Ama hala aynı argüman devam diyor ve maselef bunu dillendirenlerde paket servis elemanı olarak çalışan ama profesyonel olarak bu işi yapmayanlardır.

Kısaca toparlarsak Güzel ülkemize bir kere daha söyleyelim. Paket serviste asla süre taahüdü yoktur. Sipariş sırasında zaten teslimat süresi müşteriye söylenir. Hiç bir ortamda hiç bir insanın hayatı 30 liralık yemekten önemli değildir.

Ve hiç bir işletme hiç bir paket servis elemanına “gecikirsen senden keserim ne yap ne et bunu yetiştir “di-ye-mez!!

Eskiden süre taahhüdüydü, şimdi puanlama var diyeceksiniz. Çok basit söylüyorum. işe girerken puanlamayı bilmiyormuydunuz? Şartlarını bilmediğiniz işte çalışmayın.

Gelelim Olmazsa olmazlara.

Paket servis elemanı, işe girerken işletme ile mutlaka sözleşme yapmalıdır. Sözleşme iki tarafıda bağlayacağı için mesai sürelerinden, çalışma şartlarına kadar her şeyin harfiyen yerine gelmesi gerekir. İşine gelmeyen daha sözleşme aşamasında kararını verir.

– Maaş en az asgari ücret olmalıdır. Sigorta tam gün olarak yapılmalıdır.
– Profesyonel paket servis elemanının kendi ekipmanları vardır ancak kurumsal firma kıyafeti giyilecekse zaten kendini koruyacak ekipmanı bu üniformaya uyarlayacaktır.
– Mesai saatlerine sözleşmedeki gibi uyulacak, eleman işe vaktinde gelecek, işletmede vaktinde mesaiyi bitirecektir.
– Trafik kurallarına, teslimat kurallarına, bina ve site kurallarına uymayan elaman iş akti fes edilecektir.
– Süre taahüdüne zaten hiçbir uygulamada ve hiçbir işletmede verilmemektedir.

Motosikletli Kuryeler Derneği

 

Görsel kaynak : Birgün.net